بازاریابی شبکههای اجتماعی یک روش قدرتمند برای همه کسب و کارهای بزرگ وکوچک است تا به موفقیت بیشتری برسند و تعداد مشتریان شان را افزایش دهند. مشتریان شما امروزه دائماً در حال استفاده از شبکههای اجتماعی هستند و اگر شما از پلتفرمهایی مثل فیسبوک، توییتر، اینستاگرام، پینترست و دیگر شبکههای اجتماعی برای برقراری یک ارتباط فعال با آنها استفاده نمیکنید، در حال فرصت سوزی هستید. بازاریابی در شبکههای اجتماعی میتواند نتایج قابل توجهی برای موفقیت کسب و کارتان داشته باشد. مشتریهای برندتان را پر و پا قرص کند و یا به کل، مشتریان و خریداران جدیدی برای شما ایجاد کند.
بازاریابی در شبکههای اجتماعی چیست؟
عبارت “بازایابی از طریق شبکههای اجتماعی” را در ادامه مطلب ممکن است به شکل “SMM” (خلاصه شده عبارت انگلیسی آن Social-Media-Marketing) استفاده کنیم.
بازاریابی شبکههای اجتماعی (SMM) شکلی از بازاریابی اینترنتی است که شامل ایجاد و به اشتراک گذاری محتوا در شبکههای اجتماعی به منظور دست یابی به اهداف شما در زمینه سهم بازار و برندینگ است. بازاریابی شبکههای اجتماعی شامل بارگذاری انواع مطالب، تصاویر، به روز رسانی وضعیتها، ویدئوها و انواع دیگر محتواهایی است که به مشارکت مخاطب جهت دهی میکنند. همان طور که تبلیغات در فضای مجازی این اثر را دارد.
ما این مطلب را برای شما آماده کرده ایم تا در حکم یک آشنایی با SMM باشد و در واقع آموزش بازاریابی شبکههای اجتماعیبرای شما میباشد. همچین این مطلب آموزشهایی به شما میدهد تا حضور کسب و کارتان در شبکههای اجتماعی را بهبود ببخشید.
با این راهنماییها شما میتوانید اصول بازاریابی در شبکههای اجتماعیبرای کسب و کار خودتان را دریابید.
آموزش بازاریابی شبکههای اجتماعی
پیش از آن که دست به ایجاد یک کمپین SMM بزنید، اهداف تان را مشخص و مرور کنید. شروع یک کمپین SMM بدون داشتن یک استراتژی اجتماعی در ذهن مانند چرخیدن در جنگل بدون نقشه است. خوش میگذرد اما احتمالاً گم میشوید.
وقتی در حال تعریف اهدافتان برای بازاریابی شبکههای اجتماعی هستید بهتر است به این سوالها پاسخ دهید:
- امیدوارید چه دست آوردی از بازاریابی شبکههای اجتماعی عایدتان شود؟
- مخاطب هدف شما چه کسانی هستند؟
- مخاطب تان هدف شما کجا هستند؟ چگونه وقت میگذرانند و در کدام شبکههای اجتماعی فعال هستند؟
- چه پیامیبا استفاده از این نوع بازاریابی میخواهید به مخاطبتان منتقل کنید؟
نوع کسب و کارتان به نحوه استراتژی شما در بازاریابی شبکههای اجتماعی بی شک مرتبط است.
برای مثال، یک بازرگانی آنلاین یا یک کسب و کار مرتبط با سفر (آژانس مسافرتی) که ظرفیت دیده شدن بالایی دارند، میتوانند از طریق حضور قوی در اینستاگرام و پینترست ارزش زیادی به دست آورند. کسب و کارهای واسطهای (که مستقیم با مشتری سر و کار ندارند و مثلاً بین دو کمپانی تجارت میکنند) یا شرکتهای بازاریابی ، ممکن است در توییتر یا لینکدین اهرمهای قوی تر برای این کار (SMM) پیدا کنند.
چگونه SMM به شما کمک میکند تا به اهداف بازاریابی تان برسید؟
SMM میتوانند در تحقق اهدافی همچون موارد زیر به کمک شما بیایند:
هرچه بیشتر توجه مخاطبان خود در شبکههای اجتماعی را به کسب و کارتان جلب کنید، راحت تر به هر کدام از اهدافتان در حوزه بازاریابی خواهید رسید.
بهترین راهکارهای حوزه بازاریابی شبکههای اجتماعی
آماده بازاریابی از طریق شبکههای اجتماعی هستید؟ در ادامه تعدادی راهکار مفید ارایه داده ایم تا کمپین بازاریابی SMM تان را آغاز کنید.
- تولید محتوا در شبکههای اجتماعی
همان طور که پیش تر اشاره شد، طرح ریزی یک برنامه برای بازاریابی از طریق شبکههای اجتماعی یک مرحله ضروریست. جستجوی کلیدواژهای و جستجوی رقابتی را مد نظر داشته باشید. به کمک اینها میتوانید طوفان ذهنی برای خلق ایده و محتوا داشته باشید که از آن طریق توجه مخاطب را به خودتان جلب کنید. رقبایتان در حوزه کسب و کار شما در شبکههای اجتماعی مشغول چه کاری هستند؟ رصدشان کنید.
- محتوای اجتماعی عالی
همچون دیگر حوزههای بازاریابی آنلاین، وقتی حرف از SMM باشد محتوا مهم ترین بخش است. مطمئن شوید که به طور منظم محتواهایی تولید و بارگذاری میکنید که برای مخاطب ارزشمند هستند. محتوایی که شما در شبکههای اجتماعی به اشتراک میگذارید میتواند شامل تصاویر شبکههای اجتماعی، ویدئوها، اینفوگرافیکها، راهنماها و … باشند.
- ارایه تصویر متناسب از برند
استفاده از شبکههای اجتماعی برای بازاریابیاین امکان را برای کسب و کارتان فراهم میکند که تصویری از برند شما را در بین پلتفرمهای مختلف شبکههای اجتماعی پخش کند. از آنجا که هرکدام از شبکههای اجتماعی ویژگیهای منحصر به فرد خود را دارند، هویت اصلی کسب و کار شما باید متناسب با ویژگیهای این شبکهها برای مخاطب تصویر شود (با محیط هر یک از آنها در تناقض نباشد).
- شبکههای اجتماعی در جهت تبلیغ محتوا
شبکههای اجتماعی یک کانال ارتباطی عالیست که در آن میتوانید محتوایی را که در وبسایت یا وبلاگتان منتشر میکنید، به شکل موثرتری با مخاطبانتان در این شبکهها درمیان بگذارید. زمانی که بتوانید یک دنبال کننده پیگیر و وفادار در شبکههای اجتماعی تان پیدا کنید، مطمئن خواهید بود که هر محتوای جدیدی که تولید و در این شبکهها به اشتراک میگذارید، به سرعت دیده خواهد شد. هرچه محتوای بهتری تولید کنید، دنبال کننده بیشتری خواهید داشت. این یک رابطه متقابل شگفت انگیز بین SMM و بازاریابی محتوااست.
- به اشتراک گذاری لینکهای مرتبط
در حالی که استفاده از شبکههای اجتماعی یک راه حل عالی برای ساخت محتوای اصیل و منحصر به فرد در جهت به دست آوردن دنبال کننده و طرفدار و علاقه مندان پر و پا قرص است، در عین حال یک فرصت برای ارتباط با سایر زمینهها و استفاده از محتوای ساخته شده توسط دیگران است. اگر منابع دیگر محتوای عالی و ارزشمندی تولید میکنند که برای مخاطب شما جذاب است، از این که با آنها ارتباط برقرار کنید، خجالت نکشید. استفاده از لینکهای مرتبط (Curated Links) و ارتباط با سایر منابع تولید محتوا به بهبود اعتبار میانجامد، تا آنجا که شاید بتوانید در مقابل شما هم تعدادی بک لینک از دیگران بگیرید (دیگران تمایل به curate linking با شما داشته باشند).
- رصد کردن رقابت
بسیار مهم است که همیشه نیم نگاهی به رقبایتان داشته باشید. آنها میتوانند اطلاعات ارزشمندی برای جستجوی کلیدواژهها و سایر اطلاعات مرتبط با بازاریابی محتوا که منجر به افزایش دانش شما در این زمینه میشوند فراهم کنند. اگر رقیبتان در حال استفاده از یک شبکه اجتماعی خاص یا یک تکنیک خاص است که موفقیت آمیز بوده است، شما هم همان کار را بکنید، با این تفاوت که آن را به شکل بهتری انجام دهید.
- سنجش میزان موفقیت از طریق تحلیل
بدون استفاده از رصد کردن و تحلیل دادهها نمیتوانید مشخص کنید که تا چه اندازه استراتژی شما در بازاریابی شبکههای اجتماعی مفید بوده است. گوگل آنالیتیکسدر این زمینه یک ابزار قدرتمند است که به کمک آن میتوانید موفق ترین تکنیکهایی که برای SMM استفاده کرده اید را بشناسید. همچنان که به شما کمک میکند تا بتوانید بفهمید کدام تکنیکها یا استراتژیها را باید کنار بگذارید. برای رصد کردن پیوسته، تگهای قابل ردیابی را به کمپینهای بازاریابی تان در شبکههای اجتماعی اضافه کنید. همچنین اطمینان حاصل کنید که همواره برای تک تک پلتفرمهای شبکههای اجتماعی که از آنها برای SMM استفاده میکنید، آنالیز متناسب را انجام میدهید، که به شما کمک میکند تا دریابید کدام یک از محتواهایی که تولید کرده اید بهترین عملکرد و بازخورد را داشته اند.
استفاده از شبکههای اجتماعی برای بازاریابی صرفاً به بهبود ترافیک (بازدید) سایت و افزایش تعداد مشتری محدود نمیشود. بلکه محل مناسبی برای افزایش درک شما از نیازهای مخاطبانتان و همچنین آموختن از آنان است.
- مدیریت بحران در شبکههای اجتماعی
همیشه همه چیز مطابق انتظار پیش نمیرود. بنابراین بهتر است همیشه یک به اصطلاح Plan B برای روز مبادا داشته باشید تا بتوانید یک آشفتگی احتمالی را از سر بگذرانند.
به عنوان مثال برای هک با یلاک شدن صفحه خود آمادگی لازم را داشته باشید.
چگونه مناسب ترین شبکه اجتماعی برای بازاریابی انتخاب کنیم؟
در این جا بر این مساله که چگونه هر کدام از شبکههای اجتماعی با توجه به محیط، فضا، ویژگیهای اختصاصی و کاربران خاص خودش برای بازاریابی استفاده شوند، مروری کوتاه خواهیم داشت. هر کدام از این شبکههای اجتماعی رویکرد متفاوتی را میطلبند، بنابراین توسعه یک استراتژی اختصاصی برای هرکدام از آنها یک ضرورت است.
-
فیسبوک
محیط دوستانه و غیر رسمیفیسبوک، نیازمند یک استراتژی بازاریابی شبکههای اجتماعی فعال است. با ایجاد یک صفحه شرکتی و تجاری در فیسبوک شروع کنید. در ادامه نیاز خواهید داشت که به ویژگیهای بصری دقت بیشتری کنید چرا که در فیسبوک مولفههای بصری یک جنبه کلیدی هستند.
با توجه به این که فیسبوک مکانی است، که مردم برای گفت و گو و تفریح به آن میروند، بهتر است که لحنتان را در این شبکه دوستانه به صورت لطیف و خودمانی نگه دارید. به یاد داشته باشید دست یابی ارگانیک (انتشار مطالب شما بدون هزینه برای دیده شدن) در فیسبوک میتواند بسیار محدود باشد، بنابراین بهتر است یک استراتژی بهینه سازی هزینه تبلیغات در فیسبوک را در نظر بگیرید که میتواند تاثیر عمده در بهبود حضور ارگانیک تان هم داشته باشید.
-
گوگل پلاس
گول پلاس به عنوان یک رقیب فیسبوک پا به عرصه گذاشت، اما اکنون طبقه خاص تری از مخاطبان دارد. بنابراین استفاده از آن برای همه انواع مخاطبان جواب گو نخواهد بود. برخی مخاطبان خاص (اما در عین حال محدود) در گوگل پلاس بسیار فعال هستند (به عبارت دیگر مخاطبان خاص خودش را دارد).
در گوگل پلاس میتوانید عکس، ویدئو و لینک به اشتراک بگذارید. همچنین این امکان را دارید تا دنبال کنندههایتان را به گروههای کوچک تری تقسیم کنید. با استفاده از این ویژگی میتوانید برخی اطلاعات را از دیگران پنهان کنید در حالی که به برخی اجازه دیدن آن را میدهید. برای مثال ممکن است یک گروه از طرفداران دو آتشه درست کنید و مطالب و بحثهای اختصاصی در موضوع مورد نظرتان را فقط با آنها به اشتراک بگذارید.
ظاهرا گوگل اعلام کرده است که سرویس گوگل پلاس را از صحنه بیرون خواهد برد. این را در برنامه ریزی تان مد نظر قرار دهید.
-
پینترست
پینترست فرصتی فراهم میکند برای به نمایش گذاشتن محصولات و خدمات (ویترینی از کالاها). در عین حال مناسب توسعه شخصیت (منحصر به فرد بودن) برندهایی است که چشم نواز هستند. اگر میخواهید استراتژی مخصوص برای بازاریابی در پینترست را طراحی کنید، یادتان باشد که عمده مخاطبان این شبکه اجتماعی خانمها هستند. اگر جامعه هدف شما را خانمها تشکیل میدهند، حتما باید در این شبکه حضور داشته باشید.
-
توییتر
توییتر یک ابزار SMM است که به شما کمک میکند تا تازههایتان را در سراسر وب پخش کنید. توییت کنندههای مرتبط با کسب و کارتان را دنبال کنید و در مقابل آنها نیز شما را دنبال خواهند کرد.
محتوای توییتهایتان را با اخبار، اتفاقات ویژه، سرگرمی، بحث و تبادل نظر ترکیب کنید. یادتان باشد که حتماً توییتهای مشتریهایی که از شما تقدیر میکنند یا نکته مثبتی را درباره شما میگویند بازتوییت کنید. ضمناً فراموش نکنید که هیچ سوالی را که از شما پرسیده میشود تا حد امکان بی پاسخ نگذارید. استفاده از توییتر به عنوان یک ابزار بازاریابی در شبکههای اجتماعی بیش از هر چیز حول گفت و گو و ارتباط شکل میگیرد. پس تا میتوانید فعال باشید و تعداد بیشتری دنبال کننده پیدا کنید.
-
لینکدین
لینکداین یکی از حرفهای ترین سایتهای بازاریابی شبکههای اجتماعی است. گروههای لینکداین یک محل عالی برای شروع برقراری ارتباط با افراد مختلف در کسب و کار شما یا کسب و کارهای مشابه شماست. همچنین مکان خوبیست تا کسانی را که مثل شما فکر میکنند پیدا کنید. این شبکه همچنین مکان عالی برای پیدا کردن فرصتهای شغلی و استخدامیو ارتباط بین کارمندان است.
مشتریها و مصرف کنندهها رو تشویق کنید تا به کسب و کار شما امتیاز بدهند (از طریق توصیه نامه: Recommendation). این امتیازها اعتبار کسب و کار شما را افزایش میدهد و برند شما را بین مشتریهای جدید شناخته شده و قابل اتکا میکند. همچین در قسمت سوالات (Questions section) لینکدین جستجو کنید و به سوالهایی که میتوانید پاسخ دهید. این کار به شما کمک میکند تا اعتبار و اعتماد کسب کنید.
-
یوتیوب
یوتوب بهترین مکان به اشتراک گذاری محتوای ویدئویی است که میتواند به عنوان یک ابزار فوق العاده بازاریابی شبکههای اجتماعی نیز مورد استفاده قرار گیرد. بسیاری از کسب و کارها با هدف آنکه ویدئوهای تولیدی شان به سرعت بین همه پخش شود از یوتوب استفاده میکنند. اما به یاد داشته باشید احتمال موفقیت از این طریق چندان بالا نیست. به جای آن روی استراتژی ساخت ویدئوهای “چگونه …” (how to…) سرمایه گذاری کنید. این ویدئوها از آنجایی که معمولا در پاسخ به سوالهای فراوان در زمینههای مختلف توسط کاربران در گوگل جستجو میشوند: چگونه فلان کار را انجام بدهیم. چگونه مساله فلان را حل کنیم و… بنابراین ساخت چنین ویدئوهایی شانس دیده شدن محتوای تولید شده توسط شما را در صفحه نتایج جستجوی گوگل بالا میبرند.
ردیت ( که در واقع شکلی از دو واژه Read it است) یا پلترمهای مشابه مانند Stumble Upon یا Digg برای اشتراک محتوای متقاعد کننده مناسب هستند. با بیش از 2 میلیارد بازدید صفحات در ماه، ردیت یک ابزار بازاریابی فوق العاده است. اما یادتان باشد که به خاطر ماهیت ردیت و الگوریتم عملکردی اش، تنها و تنها محتواهایی در آن مورد استقبال قرار میگیرند که به معنی واقعی کلمه منحصر به فرد و جذاب باشند (چرا که محتوا دائماً در حال ارزیابی توسط کاربران است. هر چه رای مثبت به یک محتوا بیشتر باشد، بیشتر دیده میشود و برعکس). یادتان باشد که کارکردن با ردیت مثل بازی با آتش است. استفاده از محتوای spam گونه یا تمرکز بر محتوای صرفاً در خدمت فروش (بدون جذابیت) میتواند حسابی سرخورده تان کند، چرا که در ردیت خورههای تکنولوژی فراوان اند و اگر منحصر به فرد نباشید به سرعت از مدار توجه خارج میشوید.
اگر محتوایی دارید که فکر میکنید مناسب ردیت است ( بیشتر استفاده کنندگان ردیت جوان، زرنگ، سرخوش، آزادی خواه، معتاد به اینترنت هستند) ، ردیت برایتان مناسب خواهد بود و از مزایای آن بهره مند خواهید شد.
استفاده از شبکههای اجتماعی مبتی بر موقعیت جغرافیایی
شبکههای اجتماعی مانند ForSquare و Yelp ابزارهای خوبی در جهت بازاریابی برای کسب و کارهایی هستند که با مکانشان شناخته میشوند (خدمت یا کالایی میفروشند که در مکان خاصی انجام میشود. مثلاً اگر کسب و کار شما فروش لوازم خانگی است. احتمالا بخش اصلی درآمد شما از همان محل فروشگاهتان است). بنابراین میتوانید در سایتهای این شبکههای اجتماعی ثبت نام کنید و مکان خود را دقیقاً مشخص کنید. بهتر است راهکارهای تبلیغاتی مانند پاداش به ازای بازدید و یا تخفیفات ویژه هم در نظر بگیرید. یادتان باشد کسانی که به مکان کسب و کار شما میآیند، میتوانند با تلفن همراهشان درباره شما بنویسند. نظرات و یادداشتهای مثبت درباره شما حتماً تاثیر به سزایی در دیده شدن بیشترتان از طریق آن شبکهها و تبدیل کردن بازدیدکنندهها به مشتری دارند.
بازاریابیِ غیر رایگان در شبکههای اجتماعی
همه ما از تبلیغات غیر رایگان شبکههای اجتماعی به این علت استقبال میکنیم که میزان دیده شدن ما را به شکلی موثر و با هزینه بهینه افزایش میدهد. اگر درست از این امکان استفاده کنید، به سادگی خواهید دید که محتوای تولیدی شما بیش از دیگران در برابر دید مخاطبان قرار میگیرد. بیشتر شبکههای اجتماعی دارای ظرفیت هدف گذاری بسیار دقیق و خُرد (در جهت خواسته شما) هستند و به شما این امکان را میدهد تا دقیقاً روی آن دسته از مخاطبان هدف که به کسب و کار شما علاقه مند هستند، متمرکز شوید. در ادامه راهنمایی و راهکارهایی برای شروع بازاریابی غیر رایگان شبکههای اجتماعی آمده است:
تبلیغات در شبکههای اجتماعی برای کسب و کارهای کوچک
زیر و بم تبلیغات در چهار شبکههای اجتماعی مهم را بیاموزید : فیسبوک، توییتر، لینکداین و گوگل پلاس
ساخت تبلیغات موثر در فیسبوک
اگر بدانید چگونه از آن استفاده کنید، فیسبوکبی شک از قدرتمندترین پلتفرمها برای تبلیغات است که میتواند مثل یک پیشرانه برای کسب و کارتان باشد. یادتان باشد فیسبوک فقط برای افزایش میزان شناخته شدن برند نیست، در این راهنما شما میآموزید چگونه تبلیغات موثری در فیسبوک بسازید که به وسیله آن طرفداران واقعی برای خودتان (کسب و کارتان) دست و پا کنید.
چگونه در توییتر تبلیغ کنیم
بسیاری از کسب و کارها نمیدانند چگونه در توییتر تبلیغ غیر رایگان انجام دهند، در واقع نمیدانند چگونه از این امکان به درستی بهره ببرند. استفاده از توییتر برای این هدف یک روش درست مناسب برای همه ندارد و اگر نمیدانید که چگونه از آن استفاده کنید، احتمال آن که مبلغ زیادی را به باد بدهید وجود دارد. در این راهنما بیاموزید که چگونه در تبلیغات در توییتر مهارت کافی را به دست بیاورید.